PROŽITKOVÝ DEN S KUCHAŘEM MICHALEM: „POPRVÉ KUCHAŘEM“

Jak se říká v jedné z dětských říkanek: „Kuchař peče, vaří, smaží, dobroty se vařit snaží.“ Takový kuchař nás navštívil v naší mateřské školce. Přijel za námi kuchař jménem Michal z Hostivic u Prahy. Bílý plášť mu nechyběl, měl i nůž a paličku, také hrnec, pokličku. Co děti čekalo a neminulo? My Vám to povíme.

Jako první se děti učily, jak si správně mýt ruce. Nebyla to lehká práce. Musely si vyškrábat ošklivé bacily z rukou. Pomohla jim k tomu dramatická hra „Medvěd“. Následovala hra s prsty zvaná: „Ždímáme ponožky“. Vše děti názorně předváděly. Současně se děti seznámily s pojmy: osobní hygiena, bacily, význam mytí rukou.

Když měly děti řádně umyté ruce, následovala hra zvaná: „Kuchařská hra“. Pan kuchař ukazoval dětem obrázky s potravinami. Děti určovaly název potraviny na obrázku a odpovídaly, zda by je jedly či nejedly. Na prvním obrázku bylo například jablko, kde děti správně odpověděly, že jej nejdříve musí umýt, než ho sní. O citronu se zase dozvěděly, že obsahuje vitamin C a k čemu je pro naše tělo užitečný. Na obrázcích nechyběla pizza, kde děti určovaly ingredience či maso, kde správně uvedly, že jej musíme uskladnit v lednici.

Pan kuchař se zmínil i o důležitých senzorech člověka /oči, nos, pusa/ a smyslech člověka /zrak, čich a chuť/ a k čemu je v kuchyni a celkově v životě využíváme. Za splnění předchozích úkolů děti dostaly na ruku razítko, tzv. Michelinskou hvězdu.

Druhý úkol v pořadí bylo „Správné zacházení s nožem“. Děti měly k dispozici dřevěné tréninkové nože. Kuchař dětem popsal, z čeho se nůž skládá a účel těchto částí. Děti se tak seznámily s ostřím, díky němuž mohou krájet a rukojetí, díky níž nůž držely v ruce. Následně se učily, jak nůž správně držet, správně krájet, aby se nepořezaly. V případě „zranění“ si děti nalepily i náplast na prst.

Vyvrcholením programu bylo samotné pečení muffinů. Kuchař dětem vysvětlil postup. Děti si nejdřív umyly ruce. Poté šel každý na své místo, kde byly nachystány pomůcky. Každý kamarád si nakrájel banán, který vhodil do své mísy. Poté si odměřily přichystanou směs mouky, cukru, kakaa, sušeného vajíčka a kypřícího prášku. Suché ingredience promíchaly a přidaly vodu. Těsto míchaly a míchaly za zvuku dětských písniček. Těsto nalily do připravených košíčků. A co teď? Šup s nimi do pece. Vůně banánových muffinů se linula celou mateřskou školkou.

Děti po celou dobu programu projevovaly obrovský zájem. Vládla dobrá nálada a smích. Děti byly zaujaté a pohlcené vlastním zážitkem. Tímto děkujeme panu Michalovi Markovi za jeho návštěvu, optimismus a vstřícnost.

Za kolektiv MŠ Okružní, Orlová

Mgr. Veronika Holková